Sajian blog sufi judul:
~Seputar Ulama Salaf Dan Khalaf sepakat Tarawih 20 Rakaat Temukan Kajiannya
~Seputar Ulama Salaf Dan Khalaf sepakat Tarawih 20 Rakaat Temukan Kajiannya
Setelah kita kaji tentang rakaat tarawih menurut KH. Ali Makshum Krapyak dalam judul ~Seputar Ulama Empat madzhab Sepakat Tarawih Dan witir 23 Rakaat Serta Penjelasan Kesalahan Memahami Hadits Tarawih Witir 11 Rakaat Temukan Kajiannya
kini juga kita bahas juga rakaat tarawih menurut ulama-ulama salaf.
- para ulama’ dalam mazhab Syafi’e (Syafi’iyy ah) mengistinb atkan bilangan rakaatnya seperti berikut:
- para ulama’ dalam mazhab Syafi’e (Syafi’iyy
1) Disebutkan di dalam Mukhtashar Al-Muzani:
أَنَّ اْلإِمَامَ الشَّافِعِ يَّ رحمه الله قَالَ: رَأَيْتُهُ مْ بِالْمَدِي نَةِ يَقُومُونَ بِتِسْعٍ وَثَلاَثِي نَ وَأَحَبَّ إِلَيَّ عِشْرُونَ لأَنَّهُ رُوِيَ عَنْ عُمَرَ وَكَذَلِكَ بِمَكَّةَ يَقُومُونَ عِشْرِينَ رَكْعَةً يُوتِرُونَ بِثَلاَثٍ.
“Sesungguh nya Imam Syafi’e berkata: Aku telah melihat mereka di Madinah mendirikan (Shalat Tarawih) denga 39 rakaat, dan aku menyukai 20 rakaat kerana telah diriwayatk an dari Umar. Dan begitu juga di Makkah, mereka mendirikan 20 rakaat dan mengerjaka n Witir dengan 3 rakaat.”
2) Imam Nawawi berkata di dalam Syarh al-Muhazza b:
صَلاَةُ التَّرَاوِ يحِ مِنَ النَّوَافِ لِ الْمُؤَكَّ دَةِ كَمَا دَلَّتْ عَلَى ذَلِكَ اْلأَحَادِ يثُ الشَّرِيفَ ةُ الْمُتَقَد ِّمَةُ وَهِيَ عِشْرُونَ رَكْعَةً مِنْ غَيْرِ صَلاَةِ الْوِتْرِ، وَمَعَ الْوِتْرِ تُصْبِحُ ثَلاَثًا وَعِشْرِين َ رَكْعَةً … عَلَى ذَلِكَ مَضَتِ السُّنَّةُ وَاتَّفَقَ تِ اْلأُمَّةُ ، سَلَفًا وَخَلَفًا مِنْ عَهْدِ الْخَلِيفَ ةِ الرَّاشِدِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّاب ِ رضي الله عنه وأرضاه – إِلىَ زَمَانِنَا هَذَا … لَمْ يُخَالِفْ فِي ذَلِكَ فَقِيهٌ مِنَ اْلاَئِمَّ ةِ اْلأَرْبعَ ةِ الْمُجْتَه ِدِينَ إِلاَّ مَا رُوِىَ عَنْ إِمَامِ دَارِ الْهِجْرَة ِ مَالِكٍ بْنِ أَنَسٍ رضي الله عنه اَلْقَوْلُ بِالزِّيَا دَةِ فِيهَا، إِلىَ سِتٍّ وَثَلاَثِي نَ رَكْعَةً…ف ِي الرِّوَايَ ةِ الثَّانِيَ ةِ عَنْهُ – مُحْتَجًّا بِعَمَلِ أَهْلِ الْمَدِينَ ةِ فَقَدْ رُوِيَ عَن نَافِعٍ أَنَّهُ قَالَ: أَدْرَكْتُ النَّاسَ يَقُومُونَ رَمَضَانَ بِتِسْعٍ وَثَلاَثِي نَ رَكْعَةً يُوتِرُونَ مِنْهَا بِثَلاَثٍ
“Shalat Tarawih termasuk di dalam shalat Nawafil(Sunnah) yang muakkad seperti mana yang ditunjukka n perkara itu oleh hadits-had its yang mulia yang telah disebut terdahulu. yaitu sebanyak dua puluh rakaat selain dari shalat Witir. (Jika) bersama Witir maka ia menjadi 23 rakaat, ata s jalan inilah berlalunya sunnah dan sepakat ummah, dari kalangan Salaf dan Khalaf dari zaman Khulafa’ ar-Rasyidi n Umar ibn Al-Khattab , semoga Allah meridhainy a dan dia meridhaiNy a juga sampailah ke zaman kita ini. Tidak ada seorang pun ahli fiqh dari kalangan empat imam mazhab (Hanafiyya h, Malikiyyah , Syafi’iyya h dan Hanabilah) membantah perkara ini, melainkan apa yang diriwayatk an dari Imam Dar al-Hijrah, Imam Malik bin Anas tentang pendapat yang lebih bilanganny a pada shalat Tarawih kepada 36 rakaat. Dal am riwayat kedua daripada Imam Malik, iaitu dengan hujahnya beramal dengan amalan penduduk Madinah iaitu: Sesungguhn ya diriwayatk an dari Nafi’ sesungguhn ya dia berkata: Aku mendapati orang ramai mendirikan Ramadhan (sholat Tarawih) dengan 39 rakaat dan mereka mendirikan Witir daripadany a sebanyak 3 rakaat”
Syaikh Muhammad Ali ash-Shabun i menambah:
…أَمَّا الرِّوَايَ ةُ الْمَشْهُو رَةُ عَنْهُ، هِيَ الَّتِي وَافَقَ فِيهَا الْجُمْهُو رُ مِنَ الْحَنَفِي َّةِ وَالشَّافِ عيَّةِ وَالْحَنَا بِلَةِ عَلَى أَنَّهَا عِشْرُونَ رَكْعَةً وَعَلَى ذَلِكَ اتَّفَقَتِ الْمَذَاهِ بُ اْلأَرْبعَ ةُ وَتَمَّ اْلإجْمَاع ُ.
“Adapun riwayat yang masyhur daripada Imam Malik, iaitulah yang diittifaqk an(disepakati) Jumhur ulama’ dari kalangan Hanafiyyah , Syafi’iyya h dan Hanabilah atas shalat Tarawih itu 20 rakaat. (Oleh itu) atas sebab perkara itulah (yaitu riwayat yang kedua ini), maka jadilah (shalat Tarawih sebanyak 20 rakaat) adalah ittifaq empat mazhab dan lengkaplah (ia menjadi) ijma’.”
3) Imam Nawawi juga menyebutka n di dalam Al-Majmu’:
مَذْهَبُنَ ا أَنَّهَا عِشْرُونَ رَكْعَةً بِعَشْرِ تَسْلِيمَا تٍ غَيْرِ الْوِتْرِ وَذَلِكَ خَمْسُ تَرْوِيحَا تٍ وَالتَّرْو ِيحَةُ أَرْبَعُ رَكَعَاتٍ بِتَسْلِيم َتَيْنِ… وَبِهِ قَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَأَصْحَاب ُهُ وَأَحْمَدُ وَدَاوُدُ وَغَيرُهُم ْ وَنَقَلَهُ الْقَاضِيّ ُ عِيَاضٍ عَن جُمْهُورِ الْعُلَمَا ءِ. وَقَالَ مَالِكٌ: اَلتَّرَاو ِيحُ تِسْعُ تَرْوِيحَا تٍ وَهِيَ سِتَّةٌ وَثَلاَثِي نَ رَكْعَةً غَيْرُ الْوِتْرِ
“Mazhab kami ialah sesungguhn ya tarawih 20 rakaat dengan 10 salam selain Witir. Jadi ada 5 waktu istirahat, dan setiap sekali rehat ada 4 rakaat dengan 2 salam… Dan juga pendapat ini (iaitu 20 rakaat) diikuti oleh Abu Hanifah(imam Hanafi) dan Ashabnya, Imam Ahmad, Daud (azh-Zahir i) dan selain dari mereka. Al-Qadhi ‘Iyadh juga menukilkan nya dari jumhur Ulama’. Imam Malik berkata: Shalat Tarawih ada 9 rehat iaitu 36 rakaat selain dari Witir.”
4) Imam Syarbini al-Khatib menyebutka n:
اَلتَّرَاو ِيحُ عِشْرُونَ رَكْعَةً بِعَشَرِ تَسْلِيمَا تٍ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِن رَمَضَانَ لِمَا رَوَاهُ الْبَيْهَق ِيُّ بِإِسْنَاد ٍ صَحِيحٍ أَنَّهُمْ كَانُوا يَقُومُونَ عَلَى عَهْدِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّاب ِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِعِشْرِين َ رَكْعَةً.
“Dan Tarawih itu 20 rakaat dengan 10 salam setiap bulan Ramadhan. Demikiannl ah hadits Al-Baihaqi dengan sanad yang shahih bahawasany a sahabat-sa habat Nabi صلى الله عليه وآله وسلم mendirikan sembahyang pada masa Umar bin Al-Khattab dalam bulan Ramadhan sebanyak 20 rakaat. Dan Imam Malik meriwayatk an di dalam Al-Muwatht ho’ sebanyak 23 rakaat, tetapi Imam Al-Baihaqi mengatakan bahawa yang tiga rakaat yang akhir ialah Sembahyang Witir.”
5) Imam Jalal ad-Din al-Mahalli berkata:
وَرَوَى الْبَيْهَق ِيُّ وَغَيْرُهُ بِاْلإِسْن َادِ الصَّحِيحِ كَمَا قَالَ فِي شَرْحِ الْمُهَذَّ بِ أَنَّهُمْ كَانُوا يَقُومُونَ عَلَى عَهْدِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّاب ِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِعِشْرِين َ رَكْعَةً
“Dan Imam Al-Baihaqi dan selainnya meriwayatk an dengan sanad yang shahih seperti yang dikatakan di dalam Syarah al-Muhazza b bahawasany a para sahabat mendirikan shalat Tarawih pada zaman Umar bin Al-Khattab pada bulan Ramadhan dengan dua puluh rakaat.”
6) Al-Allamah al-Imam Ar-Ramli berkata:
وَهِيَ عِشْرُونَ رَكْعَةً بِعَشْرِ تَسْلِيمَا تٍ في كُلِّ لَيْلَةٍ مِن رَمَضَانَ، لِمَا رُوِيَ أَنَّهُمْ كَانُوا يَقُومُونَ عَلَى عَهْدِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّاب ِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِعِشْرِين َ رَكْعَةً
“Dan(Shalat Tarawih) adalah 20 rakaat dengan 10 salam pada setiap malam dari malam-mala m bulan Ramadhan kerana diriwayatk an bahawasany a para sahabat mendirikan shalat Tarawih pada zaman Umar bin Al-Khattab pada bulan Ramadhan dengan dua puluh rakaat.”
7) Imam Zainuddin bin Abd al-Aziz al-Malibar i dalam kitab Fath al-Mu’in menyimpulk an bahawa sholat Tarawih hukumnya sunat yang jumlahnya 20 rakaat:
وَصَلاَةُ التَّرَاوِ يحِ سُنَّةٌ مُؤَكَّدَة ٌ وَهِيَ عِشْرُونَ رَكْعَةً بِعَشْرِ تَسْلِيمَا تٍ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ لِخَبَرٍ (( مَن قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاِحْتِسَ ابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ )) وَيَجِبُ التَّسْلِي مُ مِن كُلِّ رَكْعَتَيْ ن فَلَوْ صَلَّى أَرْبَعًا مِنْهَا بِتَسْلِيم َةٍ لَمْ تَصِحُّ.
“Shalat Tarawih hukumnya sunah, 20 rakaat dan 10 salam pada setiap malam di bulan Ramadhan. Kerana ada hadits: Barang siapa melaksanak an (shalat Tarawih) di malam Ramadhan dengan iman dan mengharap pahala, maka dosanya yang terdahulu diampuni. Setiap dua rakaat harus salam. Jika shalat Tarawih 4 rakaat dengan satu kali salam maka hukumnya tidak sah.
Di dalam kitab Rahmah al-Ummah fi Ikhtilaf al-Aimmah karangan Al-Allamah Abi Abdillah Muhammad bin Abdur Rahman ad-Dimasyq i al-Uthmani asy-Syafi’ e pada Hamisy al-Mizan al-Kubra menyatakan :
فَصْلٌ: وَمِنَ السُّنَنِ صَلاَةُ التَّرَاوِ يحِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ عِندَ أَبِي حَنِيفَةَ وَالشَّافِ عِي وَأَحْمَدَ
وَهِيَ عِشْرُونَ رَكْعَةً بِعَشْرِ تَسْلِيمَا تٍ وَفِعْلُهَ ا فِي الْجَمَاعَ ةِ أَفْضَلُ
“(Fasal): Dan termasuk dari shalat-sha lat sunah ialah Shalat Tarawih pada bulan Ramadhan di sisi Abu Hanifah, Syafi’e dan Ahmad iaitu ia adalah sebanyak 20 rakaat dengan 10 salam. Dan mendirikan nya secara berjama’ah adalah afdhal.”
9) Syaikh Abd al-Qadir ar-Rahbawi menyebutka n di dalam kitabnya As-Shalah ‘ala al-Mazahib al-Arba’ah :
وَعَدَدُ رَكْعِتِهَ ا عِشْرُونَ رَكْعَةً. وَهَذَا الَّذِي بَيَّنَهُ عُمَرُ بْنِ الْخَطَّاب ِ رضي الله بِفِعْلِهِ عِندَمَا جَمَعَ النَّاسَ أَخِيرًا فِي الْمَسْجِد ِ، وَصَلاَتِه ِمْ خَلْفَ إِمَامٍ وَاحِدٍ، وَوَافَقَه ُ الصَّحَابَ ةُ عَلَى ذَلِكَ وَلَمْ يَكُن لَهُمْ مُخَالِفٌ مِمَّن بَعْدَهُمْ مِنَ الْخُلَفَا ءِ الرَّاشِدِ ينَ…
“Dan bilangan rakaatnya (Shalat Tarawih) 20 rakaat. Dan inilah yang diterangka n oleh Sayyiduna Umar bin Al-Khattab dengan perbuatann ya ketika mengumpulk an para sahabat akhirnya dalam masjid. Dan (menyuruh) mereka bersembahy ang di belakang seorang imam. Para sahabat bersetuju atas perbuatann ya itu dan tidak ada seorangpun Khalifah yang datang selepas mereka (selepas sahabat) yang menyalahka n mereka (Umar dan generasi sahabat yang melakukan 20 rakaat).”
10) Mufti Besar Negara Mesir, Al-Allamah Syaikh Ali Jum’ah [30] menyebutka n di dalam kitabnya Al-Bayan Lima Yasyghal al-Azhan:
وَالْحَقُ أَنَّ اْلأُمَّةَ أَجْمَعَتْ عَلَى أَنَّ صَلاَةَ التَّرَاوِ يحِ عِشْرِينَ رَكْعَةً مِنْ غَيْرِ الْوِتْرِ، وَثَلاَثَ وَعِشْرِين َ رَكْعَةً بِالْوِتْر ِ، وَهُوَ مُعْتَمَدُ الْمَذَاهِ بِ الْفِقْهِي َّةِ اْلأَرْبَع َةِ: اَلْحَنَفِ يَّةِ وَالْمَالِ كِيَّةِ فِي الْمَشْهُو رِ وَالشَّافِ عِيَّةِ وَالْحَنَا بِلَةِ.
“Dan yang benarnya (dalam perkara rakaat Tarawih) ialah, sesungguhn ya umat Islam telah ijma’ ke atas Shalat Tarawih itu 20 rakaat tidak termasuk Witir, dan 23 rakaat termasuk Witir yang mana itulah yang mu’tamad (dipegang) oleh mazhab-maz hab feqah yang empat: Mazhab Hanafi, pendapat yang masyhur dalam mazhab Maliki, mazhab Syafi’e dan mazhab Hanbali.”
11) Di dalam kitab Al-Fiqh ‘Ala al-Mazahib al-Arba’ah disebutkan :
وَقَدْ ثَبَّتَ أَنَّ صَلاَةَ التَّرَاوِ يحِ عِشْرُونَ رَكْعَةً سِوَى الْوِتْرِ
“Dan sesungguhn ya telah tetaplah (thabit) bahawa Sholat Tarawih adalah 20 rakaat (menurut semua imam mazhab) selain Witir
12) Disebutkan di dalam kitab Al-Hady an-Nabawi ash-Shahih fi Solah at-Tarawih
karangan Syaikh Muhammad Ali ash-Shabun i:
قَالَ اْلإِمَامُ التِّرْمِذ ِي فِي جَامِعِهِ اَلْمُسَمّ َى سُنَنِ التِّرْمِذ ِي: أَكْثَرَ أَهْلُ الْعِلْمِ عَلَى مَا رُويَ عَنْ عُمَرَ، وَعَلِيٍّ وَغَيْرِهِ مَا مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم: عِشْرِينَ رَكْعَةً وَهُوَ قَوْلُ سُفْيَانَ الثَّوْرِي وَإِبْنِ الْمُبَارَ كَ وَالشَّافِ عِيّ وَقَالَ الشَّافِعِ ي : وَهَكَذَا أَدْرَكْتُ النَّاسَ بِمَكَّةَ يُصَلُّونَ عِشْرِينَ رَكْعَةً . أهـ.
“Al-Imam At-Tirmizi berkata di dalam kitab Jami’nya yang bernama Sunan at-Tirmizi : Kebanyakan Ahl al-Ilm di atas pendapat seperti yang diriwayatk an dari Sayyiduna Umar, Sayyiduna Ali dan selain keduanya dari para sahabat Nabi صلى الله عليه وآله وسلم iaitu (mendirika n shalat Tarawih sebanyak) 20 rakaat. Ia adalah pendapat Sufyan ath-Thauri , Ibn Al-Mubarak , Syafi’e. Imam Syafi’e berkata: Dan beginilah aku mendapati orang ramai di Makkah mereka mendirikan (shalat Tarawih dengan ) 20 rakaat.” Intaha.
Ibn Rusyd menyebutka n di dalam Bidayah al-Mujtahi d:
اِخْتَارَ مَالِكٌ – فِي أَحَدِ قَوْلَيْهِ – وَأَبُو حَنِيفَةَ وَالشَّافِ عِي وَأَحْمَدُ اَلْقِيَام ُ بِعِشْرِين َ رَكْعَةً سِوَى الْوِتْرِ.
“Imam Malik telah memilih –dalam salah satu di antara dua pendapatny a-,
juga Abu Hanifah, Syafi’e, Ahmad dengan 20 rakaat selain Witir.”
Seterusnya Syaikh Muhammad Ali ash-Shabun i menyebutka n:
“Bahawa kedua Haramaian (Masjidil Haram dan Masjid Nabawi) juga menjadi panduan dan ikutan kita dalam perkara Shalat Tarawih 20 rakaat ini yang mana kedua-dua masjid suci ini mendirikan Sholat Tarawih dengan 20 rakaat sejak zaman dahulu lagi sehingga sekarang.”
__________ __________ __________ ____
Tambahan:
Meskipun demikian bila shalat taraweh dilakukan kurang dari 20 rakaat juga telah mendapatka n kesunahan seperti keterangan dalam kitab at-tausyah Hal. 52
وَهِيَ عِشْرُونَ رَكْعَة بعشر تسليمات وجوباً ولو صلي بدون عشرين حصل له ما فعله
“Shalat tarawih adalah 20 roka’at dengan sepuluh salaman secara wajib, bila seseorang shalat kurang dari 20 rokaat maka ia juga telah mendapatka n yang ia kerjakan”
Wallaahu A'lamu Bis shawaab
Berbagai sumber
Salam hangat buat sufimania yang telah membaca ~Seputar Ulama Salaf Dan Khalaf sepakat Tarawih 20 Rakaat Temukan Kajiannya
Semoga sajian ini dapat menjadikan nilai manfaat bagi kita semua. Dan dari ulasan ~Seputar Ulama Salaf Dan Khalaf sepakat Tarawih 20 Rakaat Temukan Kajiannya, bisa menberikan sedikit gambaran dan pencerahan buat kita semua, Jika bicara mengenai Dunia Sufi memang tidak akan pernah ada habisnya karena semakin kita mencapai puncak kenikmatan dalam mengarungi samudra sufi makan akan semakin haus pula kita untuk meguk ilmu rahmat-Nya.Dan jika ada sesuatu yang krang berkenan atau kritik tentang ~Seputar Ulama Salaf Dan Khalaf sepakat Tarawih 20 Rakaat Temukan Kajiannya silahkan untuk meninggal komentar dibawah buat bahan masukan kita nanti.bawah.
0 Response to "~Seputar Ulama Salaf Dan Khalaf sepakat Tarawih 20 Rakaat Temukan Kajiannya"
Post a Comment